top of page
TTB007691761811469958-9149.jpg

רצפת האגן היא האזור התחתון של חלל הבטן, מורכבת מעצמות האגן, שרירים, רקמת חיבור ואיברים כמו חלחולת (רקטום), רחם, נרתיק ושלפוחית השתן העוברים דרכה.

כיצד באים לידי ביטוי צניחת הרחם וקירות הנרתיק?

צניחת הרחם וקירות הנרתיק מתבטאת בבלט היוצא מהנרתיק. הבלט יכול להכיל את הדופן הקדמי של הנרתיק מלווה בשלפוחית השתן או את הרחם או את הדופן האחורי של הנרתיק מלווה על ידי החלחולת (רקטום) או שילובים ביניהם. בנשים לאחר כריתת רחם, כיפת הנרתיק היא זאת הצונחת.

צניחת רחם טיפול

אילו תופעות נגרמות בעקבות הצניחה?

פגמים ברצפת האגן גורמים לדליפת שתן, לצניחת הרחם ודפנות הנרתיק ולהתרחבות הנרתיק. הנשים חשות לחץ בבטן התחתונה, קושי בהליכה, אי נוחות וכאב. הן סובלות מבריחת שתן, מדחיפות ומתכיפות במתן שתן, מקושי בהתרוקנות צואה ומירידה בהנאה המינית. תסמינים אלה גורמים לירידה באיכות החיים ולכן חשוב לגשת לטיפול, נקרא גם צניחת שלפוחית השתן.

 

דרגות של צניחת רחם

צניחת רחם הסבר

מידע נוסף בנושא מאתרים מובילים

>> צניחת רחם (מתוך אתר ZAP doctors)

אופן הטיפול

הטיפול הניתוחי מתקן את צניחת הרחם ודפנות הנרתיק, פותר את תסמיני מערכת השתן והעיכול, מצר את הנרתיק ומעצב את הפות. ניתוחים אלו מבוצעים בשיטה, השמה דגש על שחזור המבנה האנטומי ללא הפעלת מתח על הרקמות ובכך מאפשרת תפקוד תקין של האיברים המאפשרים לנשים לתכנן את מתן השתן והצואה בזמן הרצוי וכך לשפר את איכות החיים.

הטיפול השמרני כולל הכנסת התקנים בצורות שונות (פסרי) לנרתיק, התומכים באזור הצנוח. אך קיימות תופעות לוואי לטיפול זה, כגון: דלקות, פצעי לחץ ויש להימנע מלקיים יחסי מין. כמו כן קיים הצורך להכניס ולהוציא את ההתקן באופן עצמאי או על ידי רופא הנשים, הופך טיפול זה למסורבל, כך שכיום הוא נועד רק לנשים בעלות סיכון ניתוחי גבוה, כלומר שלא ניתן לנתח אותן.

הטיפול הניתוחי מתבצע לרוב דרך הנרתיק ותלוי בחלק הצנוח. בצניחת רחם מבצעים כריתת רחם וקיבוע כיפת הנרתיק, במידה והאישה אינה מעוניינת בהוצאת רחם, ניתן לתקן את הצניחה תוך שימור הרחם. בצניחה של הדופן הקדמי מבצעים Anteriore Colporrhaphy. בצניחה של הדופן האחורי מבצעים Posteriore Colporrhaphy.

בצניחה של כיפת הנרתיק מבצעים קיבוע של כיפת הנרתיק. במידה ומתלווה לצניחה דליפת שתן במאמץ מבצעים Mid Urethral Sling. לרוב הצניחה היא שילוב של הדופן הקדמי והאחורי ושל הרחם ולכן התיקון הוא שילוב של הניתוחים בהתאם לחלקים הצנוחים. לניתוחים אלה מספר שיטות ויש להתאים לכל אישה את השיטה המתאימה באופן פרטני, בכדי לשפר את אחוזי ההצלחה ולשמר את תפקוד איברי רצפת האגן (נרתיק, שלפוחית השתן והחלחולת).

בצניחות חוזרות או בצניחה בדרגה גבוהה רצוי להשתמש בשתלים (רשתות) בכדי להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים, ניתוחים אלה מורכבים יותר ומצריכים מיומנות גבוהה של המנתח לכן רצוי שיבוצעו רק על ידי מנתחים המבצעים ניתוחים אלה בצורה שוטפת ובכמות מספקת.

הניתוחים מבוצעים בהרדמה חלקית (פלג הגוף התחתון), בגישה נרתיקית, ללא חדירה לחלל הבטן. הניתוח נמשך עד כשעתיים כאשר מבצעים שיחזור מלא הכולל כריתת רחם תיקון דפנות הנרתיק ופרוצדורה למניעת דליפת שתן. בתיקון של דפנות הנרתיק הניתוח נמשך כשעה. ההתאוששות היא מהירה ולמחרת היום המטופלת יורדת מהמיטה משתחררת מצנתר של שלפוחית השתן.

סיבוכים אפשריים הם: סיבוכי הרדמה, דימומים , זיהומים ופגיעה באיברים סמוכים. סיבוכים אלה הם נדירים וניתנים לתיקון בזמן הניתוח. המנותחת משתחררת לביתה ביום הניתוח או למחרת היום, תלוי בסוג הניתוח. במשך כשבוע עד 10 ימים ניתן לחוש כאבים ודימום קל. התפרים נספגים עצמאית. לאחר הניתוח מומלץ להימנע מיחסי מין, ממאמצים ומבריכה או ג'קוזי במשך כ - 6 שבועות.

bottom of page